It's Public zoekt een nieuwe partner: klik hier voor meer informatie.

Solliciteren als beginnend adviseur? Doe dat uiterlijk 24 oktober!

Werken als adviseur in de publieke sector bij It’s Public

It’s Public zoekt altijd naar maatschappelijk betrokken talent: 

  • Zoek jij de combinatie van strategie consulting en een 100% maatschappelijke focus?
  • Wil jij de publieke besluitvorming verbeteren door te zorgen voor meer inzicht?
  • Geloof jij in de visie en uitgangspunten van It's Public en wil jij jezelf volop uitdagen en veel leren? 

 

Dan komen we graag in contact met jou!

 

Previous
Next

Wij zoeken:

Starters

Ben jij een starter of heb jij nog geen ervaring als adviseur? Dan kun je solliciteren als (beginnend) adviseur in de publieke sector.

 

Hieronder vind je meer informatie over ons, (digitale) kennismaking en het sollicitatieproces voor starters.

Ervaren adviseurs

Heb je minimaal 3 jaar werkervaring als adviseur of projectmanager in de publieke of adviessector?

 

Bekijk dan hier onze specifieke vacature voor ervaren adviseurs en neem contact op via hugo.denbreejen@itspublic.nl.

Partners

Ook op partnerniveau breiden wij graag uit. Geloof jij in de visie van It's Public en wil je als partner meebouwen?

 

Bekijk dan hier onze specifieke vacature voor partners en neem contact op via hugo.denbreejen@itspublic.nl.

Solliciteren voor starters

Ben je enthousiast geworden om te solliciteren? Heel leuk! Voor beginnende adviseurs organiseren we een aantal sollicitatierondes per jaar. De eerstvolgende ronde voor beginnende adviseurs sluit op 24 oktober 2021 (ervaren adviseurs kunnen op ieder moment contact opnemen en/of solliciteren door te mailen naar hugo.denbreejen@itspublic.nl).

 

 

We vinden het belangrijk om zo divers en objectief mogelijk te werven. Daarom vragen we je om de onderstaande vier vragen te beantwoorden (je hoeft dus geen sollicitatiebrief te schrijven). Licht je antwoorden toe met concrete voorbeelden. Hiervoor mag je putten uit je werk, vrijwilligerswerk, opleiding, of privésfeer. Per antwoord kun je maximaal 1250 tekens gebruiken (ongeveer 200 woorden). Het is het makkelijkst als je die eerst voor jezelf typt en daarna in het formulier invoegt. 

  1. Waarom solliciteer je op deze functie?
  2. It’s Public draagt op verschillende manieren bij aan het verbeteren van inzicht in uiteenlopende maatschappelijke vraagstukken. Wat trekt jou hierin aan?
  3. It’s Public vindt ontwikkelen van vaardigheden erg belangrijk, zowel bij onze eigen medewerkers als bij andere mensen actief in de publieke sector. Welke vaardigheden zou jij in de komende jaren willen ontwikkelen en waarom?
  4. Wat heb je opgebouwd of gecreëerd waar je echt trots op bent en wat deed jij waardoor je daarin bent geslaagd? (één voorbeeld)
 
 

Daarnaast ontvangen we graag de volgende documenten van je:

  • Curriculum vitae (geanonimiseerd, dus geen persoonsgegevens / foto, gesproken talen, etc.)
  • Cijferlijsten van universiteit
  • Cijferlijst van middelbare school
 

De cijferlijsten zijn voor ons een indicator voor je probleemoplossend vermogen. Er zijn meerdere indicatoren en je cijferlijsten zullen nooit een doorslaggevende factor zijn in onze keuze om je wel of niet aan te nemen.

 

 

Het sollicitatieproces

Wanneer we jouw sollicitatie positief beoordelen, word je uitgenodigd om bij ons langs te komen voor een eerste ronde. In deze eerste ronde krijg je één (case)interview en een analytische test. We maken hierbij gebruik van gestructureerde interviews. Dit houdt in dat we aan iedereen dezelfde vragen stellen en op een vaste manier beoordelen. Dit zorgt ervoor dat we iedereen zo objectief mogelijk kunnen beoordelen op de vijf bovengenoemde competenties. Gaat de eerste ronde goed? Dan ga je door naar de tweede ronde, hierin volgen nog twee (case)interviews.

 

Mocht je hier vragen over hebben, laat het dan ook vooral weten. We komen zo snel mogelijk bij je terug. We sturen je altijd een reactie na ontvangst van je sollicitatie en zullen je in alle gevallen constructieve feedback te geven.

Case interviews voorbereiden

De ervaring leert dat het de moeite waard is om de case interviews goed voor te bereiden. Er zijn op internet veel voorbeelden en instructies te vinden, maak hier gebruik van! Enkele voorbeelden van bronnen die onze eigen medewerkers hebben geraadpleegd:

 

Realiseer je dat het niet alleen gaat om het oplossen van de case, maar ook om de manier waarop je de interviewer meeneemt in je gedachtengang. De twee eerste links gaan daar goed op in. Stel je voor dat je met een klant aan tafel zit en neem deze persoon mee in je denkstappen. We zouden je aanraden om pen en papier te gebruiken om de case te structureren. Spreek ook een keer (mondeling) met iemand anders een case door om te oefenen: via bijv. Facebook zijn er verscheidene groepen te vinden gericht op samen cases oefenen.

Eigenschappen van succesvolle starter

We vinden het belangrijk om zo divers en objectief mogelijk te werven. We zoeken in iedere sollicitatie naar vijf eigenschappen:

Je hebt een heldere motivatie voor werken bij een adviesbureau in de maatschappelijke sector. Je bent in veel verschillende maatschappelijke onderwerpen geïnteresseerd. Je wil begrijpen hoe de maatschappij in elkaar steekt en je wil graag bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken.

Je bent gedreven om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten en jezelf zo goed mogelijk te ontwikkelen. Je zet je voor de volle 100% in en toont doorzettingsvermogen, ook in het geval van meer routinematig werk of tegenslag.

Je komt snel tot de kern van en ziet snel verbanden in situaties, vraagstukken en gegevens en je weet ook bij grote hoeveelheden informatie hoofd- en bijzaken te scheiden. Je benadert een vraag of een probleem vanuit meerdere invalshoeken en beseft wat de implicaties zijn van een conclusie of een keuze. Je kunt snel cijfermatige inschattingen maken en weet hoe je argumenten met cijfers kunt onderbouwen.

Je bereikt (meestal) de dingen die je wilt bereiken en neemt verantwoordelijkheid voor je werk. Je werkt planmatig, maar bent flexibel als de omstandigheden veranderen. Je kunt goed overzicht houden over verschillende projecten/deadlines, durft prioriteiten te stellen en communiceert pro-actief om verwachtingen te managen. Je werkt onafhankelijk, maar weet ook wanneer om hulp te vragen. Je staat open voor feedback en bent in staat dit mee te nemen in je werk (coachable). Je werkt zorgvuldig en nauwkeurig.

Je communiceert vlot, bondig en duidelijk en kunt een ingewikkelde boodschap terugbrengen tot de kern. Je past je communicatiestijl aan op je doelgroepen en de omstandigheden. Hierbij toon je inlevingsvermogen in degene met wie je communiceert en kies je het juiste moment om wat te zeggen (of juist niets te zeggen). Je kunt goed omgaan met meningsverschillen en reflecteert op je eigen gedrag.

We krijgen regelmatig vragen over het feit dat we in ons werk veel met cijfers doen (“kan ik dat wel?”). Daarin willen we je geruststellen. Als je bij ons wil werken moet je het leuk vinden om écht uit te zoeken hoe iets zit, en daar horen vaak cijfers bij. Maar je hebt bijvoorbeeld geen exacte studie of Excel-ervaring nodig. Wij zorgen ervoor dat je genoeg training en begeleiding krijgt om de benodigde cijfermatige vaardigheden snel onder de knie te krijgen.

 

Tip: Als je wil beoordelen of je het type opdracht dat wij doen leuk zou vinden, ga dan eens naar onze materialen. Bekijk eens een aantal verschillende publicaties en stel jezelf de vraag “was ik blij geworden als ík hieraan had meegewerkt?” Als het antwoord overwegend “ja” is, kom dan eens naar een kennismakingsevenement of solliciteer direct. 

Medewerkers aan het woord

  • Jan Willem Moesker it’s public sinds nov 2019
  • Eva Nivard it’s public sinds feb 2020
  • Steven Jonker it’s pubic sinds oprichting

Wat is je studieachtergrond?

Ik ben begonnen met de studie International Business in Groningen. Het internationale aspect trok mij erg aan, maar door de brede opzet miste ik soms de verdieping. Daarom heb ik daarnaast een verkorte bachelor filosofie van de sociale wetenschappen gedaan. Omdat ik beide onderwerpen interessant vind heb ik daarna de masters Change Management en Filosofie en Maatschappij gevolgd.

Hoe ben je bij it’s public terecht gekomen?

Tijdens mijn studie ben ik actief geweest bij De Kleine Consultant, een adviesbureau voor studenten. In onze projecten werden we ondersteund door consultants van commerciële strategiekantoren. De methodieken en het projectmatige werk leken mij erg leuk, maar het type problemen waar de publieke sector zich mee bezighoudt spreken mij meer aan. Iemand van De Kleine Consultant heeft mij toen gewezen op it’s public. De strategische benadering en de focus op de publieke sector waren voor mij de perfecte combinatie.

Hoe zag je eerste jaar eruit?

De eerste weken heb ik veel trainingen gevolgd, intern en extern. Door ook gelijk aan projecten mee te werken leer je snel. In mijn eerste jaar heb ik al aan veel verschillende onderwerpen gewerkt, zo ben ik betrokken geweest bij projecten over de gevolgen van de corona crisis, uitbreiding van een metrolijn, en herinrichting van maatschappelijk vastgoed. Het leukste aan mijn werk vind ik de afwisseling in de onderwerpen. Door veel verschillende projecten te doen krijg ik een goed beeld welke onderwerpen mij extra interesseren en waar ik mij misschien later in wil specialiseren. Door deze opdrachten uit te voeren met een gezellig en interessant team ga ik met plezier naar werk!

Wat is je studieachtergrond?

Mijn studie begon op het University College Utrecht waar ik Liberal Arts & Sciences met als afstudeerrichtingen geschiedenis en literatuurwetenschap heb gestudeerd. Ik heb daarna de Onderzoeksmaster Geschiedenis gedaan aan de Universiteit van Amsterdam met als specialisatie Afro-Amerikaanse geschiedenis, de Koude Oorlog en dekolonisatie.


Hoe ben je bij it’s public terecht gekomen?

Alhoewel ik het heerlijk vind om me in een ver verleden te wanen en historische boeken te lezen, merkte ik dat ik aan de keukentafel het allerliefst over de actualiteit discusieer. Mijn tijd als raadslid bij de studentenraad van de Faculteit Geesteswetenschappen aan de UvA bevestigde deze politieke interesse. Deze periode leerde mij ook dat ik meer thuis ben in een adviserende en onderzoekende rol dan die van goedgebekte politicus. Zodoende ben ik me gaan verdiepen in denktanks en onderzoeks- en adviesbureaus tot ik it’s public tegenkwam. it’s public bleek een goede match: mijn collega’s zijn politiek betrokken, terwijl ze ook de kennis en vaardigheden in huis hebben om complexe maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.


Hoe zag je eerste jaar eruit?

Ik heb in mijn eerste paar maanden nauw samengewerkt met Hugo voor een project over inkoopstrategieën voor jeugdzorg. Dit project was meteen een goede uitdaging waar ik heel veel van heb geleerd. Het goed interpreteren van de verschillende databestanden vereiste veel op analytisch vlak en een scherp oog voor detail. Daarna heb ik met andere collega’s op projecten gewerkt over o.a. de impact van COVID-19 op de gemeentebegroting en een toekomstbestendig sociaal vervoer.

Ik heb het erg naar mijn zin bij it’s public. Het leukste vind ik de afwisseling in projecten en werkzaamheden. Soms zit ik de hele week in een complex excelmodel te puzzelen, op andere momenten probeer ik mijn resultaten zo helder mogelijk in PowerPoint weer te geven en af en toe zit ik de hele dag in overleg met de cliënt om mijn resultaten te bespreken. Ik leer veel over wat er gebeurt in mijn eigen stad en andere steden (van instortende kademuren tot de verschillen in tarieven voor jeugdzorg) en hoe maatschappelijke ontwikkelingen in elkaar steken.

Tot slot, ik werk met slimme, gemotiveerde en ambitieuze collega’s met wie het ook meer dan gezellig is om te lunchen of een biertje te doen.

Hoe ben je (samen met Kees en Hugo) op het idee gekomen om it’s public te starten?

Na McKinsey en avonturen bij e-commerce start-ups realiseerde ik me dat ik in elk van die rollen wel kon beredeneren dat ik ook maatschappelijke impact maakte, maar het eigenlijk nooit echt deed. Daarom ging ik me oriënteren op de publieke sector, waar resultaten per definitie niet alleen financieel zijn. Via gemeenschappelijke vrienden kwam ik toen in contact met Kees en Hugo. Samen kwamen wij tot de conclusie dat wij met onze achtergrond en vaardigheden misschien wel het meest impact zouden hebben als wij door de hele publieke sector heen zouden kunnen werken. Ook zagen we dat de grote commerciële strategieconsultants te weinig doen en niet passen bij de publieke sector, en dat bij de vele adviseurs die wel veel in de publieke sector rondlopen nog wel wat te verbeteren valt. Toen hebben we honderd A4-tjes volgeschreven met verschillende varianten van één naam en is uiteindelijk it’s public geboren!

 

Wat zou je met it’s public willen bereiken?

Het belangrijkste is dat wij relevante projecten doen door de hele publieke sector heen die een maatschappelijk resultaat hebben. We werken er nu ook aan om dat te kunnen definiëren. Daarnaast vinden we het heel belangrijk dat zowel de ambtenaren waar we in projecten mee werken als wijzelf leren van elkaar en ons ontwikkelen. In ons werk streven we naar de hoogste kwaliteit net zoals de grote strategieconsultants dat bieden. Maar tegelijkertijd willen we hen en ook de adviessector als geheel een beetje op de schop gooien: als je als adviseur in de publieke sector werkt en daarmee met publiek geld betaald wordt, zou je je werk ook publiek beschikbaar moeten maken en aan de normen van de publieke sector moeten voldoen.

 

Wat voor project zou je graag nog willen doen?

Ik zou heel graag een strategie voor de overheid ontwikkelen waarbij ze bewuster gaan nadenken over het inhuren van consultants en andere externen. Misschien zou elke opdracht die uitgezet wordt eerst beoordeeld moeten worden door iedere Nederlander die dat wil. Wellicht dat Nederland dan iets minder een ‘rapportland’ wordt. Maar er is nog zoveel meer; graag zou ik bijvoorbeeld ook nadenken over hoe we recycling en de circulaire economie beter kunnen inrichten of hoe we als land weer duurzame, belangrijke infrastructuur kunnen realiseren.

Kennismaken voor starters

Wil je graag meer weten of werken bij It’s Public? Tijdens deze kennismaking zullen we ingaan op verschillende vragen: 

  • Wat doet It’s Public voor werk? Wat zou ik doen als adviseur? Wat maakt It’s Public anders dan de gevestigde partijen?
  • Wat voor mensen zoekt It’s Public en hoe ziet een carrière bij ons eruit?
  • Hoe werkt het sollicitatieproces? Hoe werkt een case interview?
 
Het event is digitaal via Zoom (zorg dat je de laatste versie download). Het evenement bestaat uit 30 minuten algemene presentatie  en daarna ruime gelegenheid om via ‘breakout rooms’ al je vragen te stellen aan de huidige medewerkers. 
 
We organiseren ongeveer ieder kwartaal een nieuwe kennismaking. Kijk op onze website voor updates of neem contact met ons op (recruitment@itspublic.nl).