Solliciteren als beginnend adviseur

Na elk kennismakingsevent is er een sollicitatieronde, we moedigen je aan op die momenten te solliciteren. De deadline voor de huidige sollicitatieronde is 2 oktober, 23:59 uur. Heb jij een voorkeur voor een ander moment dan kan dat ook, je kunt het hele jaar door solliciteren. Dat doe je door de volgende informatie naar ons toe te sturen (via het online formulier):

  • Jouw antwoorden op  onze motivatievragen (zie hiernaast; max. 1.250 tekens per antwoord).
  • Geanonimiseerd CV (dus zonder persoonsgegevens, foto, talen, etc.).
  • Cijferlijsten van universiteit (en eventueel bachelor Hogeschool)

De cijferlijsten zullen nooit een doorslaggevende factor zijn in onze keuze om je wel of niet aan te nemen. Ze zijn één van de indicatoren waar we naar kijken als indicator voor je probleemoplossend vermogen.

Het loont enorm om je sollicitatie goed voor te bereiden. Je kunt met name de cases goed oefenen. Lees hieronder meer over het sollicitatieproces en de oefencase.

Motivatievragen sollicitatieformulier
1. Waarom solliciteer je op deze functie?
2. It’s Public werkt aan uiteenlopende maatschappelijke vraagstukken. Wat trekt jou hierin aan?
3. It’s Public vindt ontwikkelen van vaardigheden erg belangrijk, bij onze eigen medewerkers en bij andere mensen actief in de publieke sector. Welke vaardigheden zou jij in de komende jaren willen ontwikkelen en waarom?
4. Wat heb je opgebouwd of gecreëerd waar je echt trots op bent en wat deed jij waardoor je daarin bent geslaagd? (één voorbeeld)

Sollicitatieprocedure voor beginnend adviseurs

Case interview voorbereiden

Case interviews zijn niet alleen een belangrijk onderdeel van onze selectieprocedure, je kunt ook nog eens goed op voorbereiden.  We hebben een oefencase opgesteld die belangrijke onderdelen van ons werk als strategisch adviseur simuleert en een voorbeeld is van een case die je kunt krijgen binnen onze sollicitatieprocedure. Bekijk deze hier.

Wie zoeken wij?

We vinden het belangrijk om zo divers en objectief mogelijk te werven. Daarom maken we gebruik van gestructureerde interviews: we stellen aan iedereen dezelfde vragen en evalueren een kandidaat op een vaste manier. Daarbij letten we op vijf eigenschappen die belangrijk zijn binnen ons werk. Gedurende het sollicitatieproces zullen alle 5 de eigenschappen aan bod komen. We verwachten niet dat je al deze eigenschappen al volledig bezit en er aantoonbare ervaring mee hebt. Wel geldt voor iedereen die aangenomen wordt dat er genoeg aanknopingspunten zijn om deze vaardigheden (verder) te ontwikkelen. Door te klikken op onderstaande buttons vind je tekstuele toelichting.

Maatschappelijke betrokkenheid

Je hebt een heldere motivatie voor werken bij een adviesbureau in de maatschappelijke sector. Je bent in veel verschillende maatschappelijke onderwerpen geïnteresseerd. Je wil begrijpen hoe de maatschappij in elkaar steekt en je wil graag bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken.

Probleemoplossend vermogen

Je komt snel tot de kern van, ziet verbanden en bij grote hoeveelheden informatie kan je hoofd- en bijzaken te scheiden. Je benadert een vraag of een probleem vanuit meerdere invalshoeken en beseft wat de implicaties zijn van keuzes. Je kunt cijfermatige inschattingen maken en weet hoe je argumenten met cijfers kunt onderbouwen. N.B. Het is niet nodig dat je ervaring hebt in data-analyse en Excel of een achtergrond in exacte wetenschappen, wij zorgen voor gepaste begeleiding

Gedrevenheid

Je bent gedreven om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten en jezelf zo goed mogelijk te ontwikkelen. Je zet je voor de volle 100% in en toont doorzettingsvermogen, ook in het geval van meer routinematig werk of tegenslag.

Productiviteit

Je bereikt (meestal) de dingen die je wilt bereiken en neemt verantwoordelijkheid voor je werk. Je werkt planmatig, maar bent flexibel als de omstandigheden veranderen. Je kunt goed overzicht houden over verschillende projecten en deadlines, durft prioriteiten te stellen en communiceert pro-actief om verwachtingen te managen. Je werkt onafhankelijk, maar weet ook wanneer om hulp te vragen. Je staat open voor feedback en bent in staat dit mee te nemen in je werk. Je werkt zorgvuldig en nauwkeurig.

Communicatie

Je communiceert vlot, bondig en duidelijk en kunt een ingewikkelde boodschap terugbrengen tot de kern. Je past je communicatiestijl aan op de doelgroep en omstandigheden. Hierbij toon je inlevingsvermogen in degene met wie je communiceert en kies je het juiste moment om wat te zeggen (of juist niets te zeggen). Je kunt goed omgaan met meningsverschillen en reflecteert op je eigen gedrag.

Nog meer It's Public?

Wil je nog meer weten over It's Public? Bekijk dan de opname van ons kennismakingsevenement en neem eens een kijkje bij onze materialen, op die manier krijg je een beeld bij de werkzaamheden van It's Public. Of drink een (digitaal) kopje koffie met één van onze junior adviseurs om er nog beter achter te komen of It's Public bij jou past!

Liever je vragen mailen? Dat kan natuurlijk ook via recruitment@itspublic.nl